Buat Renungan..

Wednesday 30 May 2012 Ipoh, Perak, Malaysia

assalamualaikum...


tiba-tiba je pagi ni teringat kata-kata sorang cikgu ni..cikgu ni anggota koperasi tempat saya kerja..
dalam perbualan tu dia tanya juga bila saya nak kawin..bila saya kata kena tangguh sebab incik tunang harus bertugas di lubnan setahun..


cikgu tu sempat bagitahu.. 'ada sebab kenapa Allah tangguhkan dulu perkahwinan kamu.. mungkin kita tak nampak..tapi Allah tahu tanggungjawab kamu besar pada keluarga..
macam sekarang ni, adik kamu ada yang belajar jauh..adik sorang lagi kerja..waktu kerja pun tak tentu kan..adik lagi seorang belajar lagi..jadi kamu ni orang penting juga..kamu ada lesen kan..jadi kamu kan yang bawak mak kamu kalau mak kamu nak keluar pergi beli barang atau mana-mana kan?..


jadi..Allah nak kamu laksanakan tanggungjawab kebajikan kamu dulu pada keluarga kamu..
besar tanggungjawab tu..lagi-lagi kamu anak yang pertama..'


betul kata cikgu tu..kita kena redha semua ni..mungkin kadang kala kita rasa terkilan sedangkan kita nak buat perkara yang baik..ye..saya redha..kalau kita nak marah pun, xde gunanya kan..dan saya tahu kenapa Allah tangguhkan semua tu..tapi xpelah, biarlah hanya hati ni saya yang tahu..sebab Allah lebih memahami..


sesungguhnya saya rasa tenang bila dapat berbual dengan cikgu tu..cikgu tu pun umurnya sebaya dengan mak saya..sentiasa bagi kita semangat..tak macam orang lain..suka bagi kita lemah..
sesungguhnya saya dah cukup lemah nak hadapi semua ni..tapi, kita kena perlu fikir secara positif lah buat saya rasa kuat untuk semuanya ni..InsyaAllah..







Post a Comment