Takziah.. Al Fatihah..

Wednesday 16 September 2015



Assalammualaikum..

Al fatihah..

Terkedu. Terkejut.. Tak tahu nak kata macam mana.. Minggu lepas (8/9/15) kakak sedara PM msg. Minta bagitahu mak dgn abh, pakteh saya dah teruk. Dapat tahu kanser hati tahap 4 @ terakhir. Katanya hari selasa tu pakteh rebah. Sekali bawa check buat scan sume dapat tahu penyakitnya tu.

Masa tu terkejut juga saya. Terus call mak. Ye la, amanah orang kan. Nak nak soal hidup dan mati. Mak macam tak percaya. Katanya masa bulan puasa abh ada jumpa pakteh. Tapi tak nampak macam tengah sakit. Allah lindung pandang orang agaknya tentang sakitnya kan.

Dan ahad baru ni mak abh adik ppuan bongsu saya pergi ziarah. Mak cakap nampak teruk sangat pakteh tu. Kurus. (Orangnya berbadan berisi). Perutnya muncit. Baring je. Mak cakap boleh lagi bersembang. Cuma mengah mengah. Sebenarnya saya dah niat nak jumpa dia bila balik ipoh nanti. In shaa Allah minggu ni ke..

Nampaknya Allah lebih sayangkannya.. Tadi dapat tahu pun kebetulan terbaca kat wall fb. Mak lupa nak inform awal kat saya. Saya tergamam. Terkilan sangat. Sebab setiap kali pergi ke umah pakteh, mesti saya ikut. Yang buatkan saya betul betul terkilan..
Mak kata masa nak balik tu pakteh asik sebut sebut nama mimi.. Asik tanyakan saya.. Adik saya yang bongsu tu disangkakan mimi.. Allah.. Sebaknya rasa.. Saya tak sempat nak jumpa buat kali terakhir..

Saat taip entry ni pun mengalir airmata. Terasa serba salah dalam diri. Saya jauh. Sabtu ni baru nak gerak balik ipoh. Allah.. Moga pakteh ditempatkan dalam golongan mereka yang beriman..

9 comments

  1. Al-fatihah.. moga diberkati oleh Allah dan ditempatkan dalam klngan org beriman..

    ReplyDelete
  2. Al Fatihah..
    dari Allah kita kepadaNya kita kembali. Aamiin

    ReplyDelete
  3. Salam takziah. Sabarlah. Ana pun camtu mase onyang ana meninggal. Asyik sebut nama ana je. Pdhal ana xde pun time tu. Terkilan sgt kan xdpt jmpe. Onyang ana ingat ana sbb mase ana lahir dulu, lahir kat umah onyang. Tu yg dia ingat sgt kat ana tu. Sabarlah..

    ReplyDelete
  4. Innalillahiwainnailaihirojiun ...
    اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَجِعُوْنَ.
    َ
    Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.

    اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

    Ya Allah, Ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, ampunilah kesalahannya, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kpd ahli klganya.

    آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَا رَ بَّ العَـــالَمِيْن

    ReplyDelete
  5. Innalillahhiwa inna hillahi rojiun..
    Arwah abg wahab memang orang baik2..semoga dilindungi dan ditempatkan dlm golongan orang2 yang beriman..
    Amin..
    Alfatihah..

    ReplyDelete
  6. Innalillahhiwa inna hillahi rojiun..
    Arwah abg wahab memang orang baik2..semoga dilindungi dan ditempatkan dlm golongan orang2 yang beriman..
    Amin..
    Alfatihah..

    ReplyDelete